Dzisiaj jest 19 Lipca 2019, Piątek, imieniny obchodzą:

Wiedenka przyjazna niepełnosprawnym

Dodano: 02 maja 2019

Na linii nr 1, czyli popularnej „Wiedence”, podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów na 10 stacjach i przystankach. Wykonywane już prace pozwolą skrócić czas podróży. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą inwestycję wartą 380 mln zł, współfinansowaną ze środków unijnych POIiŚ. Roboty obejmują m.in. odcinek Częstochowa – Poraj i zwiększają poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

 

Inwestycja nie wstrzymała ruchu pociągów. Prace na 17-kilometrowej trasie od Częstochowy do Poraja obejmują wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Podróżni skorzystają z podwyższonych peronów na przystankach Częstochowa Raków i Korwinów oraz na stacji Poraj. Perony będą antypoślizgowe, oświetlone i monitorowane, wyposażone w nowe wiaty i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na perony w Częstochowie Raków podróżni dostaną się wyremontowanym przejściem podziemnym.

PLK w stacji Poraj budują nową nastawnię, nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruch kolejowego. Podobny efekt zapewni modernizacja przejazdów kolejowo- drogowych. Obiekty zyskają nową nawierzchnię drogową i urządzenia zabezpieczające. Prace obejmują także mosty i przepusty. W trzecim kwartale planowane jest zakończenie prac na jednym i przejście z robotami na drugi tor.

Od Poraja do Zawiercia

Trwają prace na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Podróżni mogą już korzystać z podwyższonych peronów.

Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Inwestycja obejmuje także przystanki Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś. Tam również zwiększy się komfort obsługi pasażerów.

Efektem inwestycji na „Wiedence” będzie nie tylko zwiększenie komfortu obsługi podróżnych i zapewnienie dostępu do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Skróci się czas przejazdu z Częstochowy do Zawiercia o około 10 minut. Pociągi pojadą szybciej - prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Korzystne zmiany będą również dla przewoźników towarowych. Sprawnie pojadą cięższe pociągi, gdyż trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 221 kN/oś.

Zakończenie prac między Częstochową a Zawierciem planowane jest na trzeci kwartał 2020 roku. Wartość projektu sięga 380 mln złotych. Finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości - pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji.

Czytaj również