Dzisiaj jest 29 Marca 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Uważaj na przejeździe!

Dodano: 21 listopada 2019

Od listopada nowa odsłona kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., ma ograniczyć niebezpieczne zdarzenia na skrzyżowaniach toru i drogi oraz na terenach kolejowych. Obok budowania bezkolizyjnych przejazdów, montowania dodatkowych urządzeń i szkolenia pracowników, jest to stałe działanie zwiększające poziom bezpieczeństwa na kolei. Wykorzystywane są nowe aplikacje mobilne.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 r. prowadzą kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd...”. W tym czasie liczba wypadków na przejazdach zmniejszyła się. Kampania towarzyszy działaniom technicznym, inwestycyjnym i pracowniczym, zwiększającym poziom bezpieczeństwa na kolei.

„Kampania Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, to nasz wyraźny „STOP” stawiany łamaniu przepisów na przejazdach i przejściach kolejowych. Pośpiech, ignorancja, brawura – są największymi wrogami bezpieczeństwa. Potrzebny jest głos rozsądku i ambasadorzy bezpieczeństwa – osoby, którym ufamy i których prośby o poszanowanie przepisów sprawią, że uważnie przekroczymy przejazdy kolejowo-drogowe i bezpiecznie wrócimy do domu” – powiedział Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Ambasadorzy bezpieczeństwa i głos rozsądku

„Posłuchaj głosu rozsądku, nie ryzykuj przekraczając tory kolejowe!” – tak w nowej odsłonie kampanii apelują kobiety – Ambasadorki Bezpieczeństwa. W codziennych sytuacjach, pośpiech, nieuwaga, brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. Te błędy są przyczyną 99% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych. Jeśli odezwie się głos rozsądku, jeśli będzie słyszalny, dziesiątki osób mogą ocalić zdrowie i życie.

W poprzednich odsłonach kampanii „Bezpieczny przejazd…” o rozwagę apelowali mężczyźni. Teraz kobiety: mamy, żony, siostry, córki są Ambasadorkami Bezpieczeństwa. Ich apel „kochanie, zwolnij przed przejazdem” albo „synku, nie baw się na torach”, to „głos rozsądku”, chroniący przed błędem, którego skutków nie da się odwrócić.

„By bezpiecznie korzystać z komunikacji, m.in. przekraczać przejazdy kolejowo-drogowe, trzeba znać przepisy, ale trzeba też słyszeć, co podpowiada głos rozsądku. Dobrze, jeśli każdy ma dodatkowo swojego ambasadora bezpieczeństwa. Kogoś, kto jest ważny i kogo słuchamy. Warto też być ambasadorką lub ambasadorem bezpieczeństwa dla innych” – powiedziała dr Ewa Odachowska, psycholog z Instytut Transportu Samochodowego i Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Ambasadorki Bezpieczeństwa występują w materiałach edukacyjnych kampanii dla różnych grup wiekowych. Uczą zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych. W spotach telewizyjnych i radiowych apele Ambasadorek Bezpieczeństwa przypominają o zachowaniu przepisów, rozważnym postępowaniu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych.

Wirtualny przejazd dla realnego bezpieczeństwa

Dwie nowe, specjalne aplikacje mobilne uruchomiły PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Za pomocą jednej można m.in. zgłosić usterki na przejazdach kolejowo-drogowych. Druga, „Bezpieczny przejazd VR”, dedykowana jest szczególnie młodszym odbiorcom i pozwala uczyć się na wirtualnym przejeździe.

Nowa stron internetowa kampanii www.bezpieczny-przejazd.pl dostarczy wiedzę na temat bezpieczeństwa na przejazdach i terenach kolejowych wszystkim Ambasadorom Bezpieczeństwa. Multimedia mogą wykorzystać kierowcy, piesi, nauczyciele, dziennikarze, instruktorzy nauki jazdy, młodzież i dzieci.

„Przepisy ruchu drogowego są „głosem rozsądku”. Jeśli jako kierowca i pieszy będziemy te zasady stosować, to bezpiecznie przejdziemy i przejedziemy przez każde skrzyżowanie, także przejazd kolejowo-drogowy” – powiedział, podkomisarz Paweł Przestrzelski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” to cykliczne działania, mające ograniczać zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, przez zwiększanie świadomości uczestników ruchu drogowego. W ramach kampanii PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą warsztaty dla instruktorów nauki jazdy oraz egzaminatorów WORD, akcje prewencyjne na przejazdach, prelekcje edukacyjne w szkołach i przedszkolach. Są działania w mediach oraz kolportaż materiałów informacyjnych. Ważną akcją było znakowanie przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami z dodatkowymi informacjami pozwalającymi na szybką reakcję, szczególnie wówczas, gdy na przejeździe znajdzie się unieruchomiony samochód.

Czytaj również