Dzisiaj jest 14 Października 2019, Poniedziałek, imieniny obchodzą:

Ustąp czyli problemy różnych podróżnych

Dodano: 26 września 2019

(Nie tylko) w podróży. Ustępuj. Pomagaj. Bądź miły. Bo gest, choć duży nie wymaga siły! Zarząd Transportu Publicznego rozpoczął kampanię społeczną, która przypomina, że Warszawski Transport Publiczny jest dla wszystkich. W pierwszej odsłonie poznajemy potrzeby osób na wózkach.

 

Rano i po południu w komunikacji publicznej jest najwięcej pasażerów. Postarajmy nie skupiać się na telefonie i słuchawkach i bez refleksji przepychać się do środka pojazdu, gdy próbuje do niego wsiąść także osoba o ograniczonej mobilności. Pomocą będzie to, że umożliwimy jej, by wsiadła do pojazdu jako pierwsza. Zróbmy tylko miejsce, a dalej pomoże już osoba prowadząca pojazd.

W każdym pojeździe Warszawskiego Transportu Publicznego są wyraźnie oznaczone piktogramem miejsca, z których w pierwszej kolejności mogą skorzystać osoby na wózkach. Miejsca te są odpowiednio przygotowane i zapewniają osobom o ograniczonej mobilności bezpieczną podróż. Pasażerowie nie mający problemów z poruszaniem się mogą bez problemu wybrać inne miejsce w pojeździe i się do niego dostać. Dla osoby na wózku nie jest to takie proste.

Zwróćmy uwagę na to, że gdy mamy plecak na plecach lub torbę na ramieniu, współpasażerowie stojący obok nas mogą mieć „tylko” problem ze swobodnym przemieszczaniem się po pojeździe. Ale w przypadku osoby na wózku, nasz bagaż będzie zahaczał o jej twarz lub głowę. Wystarczy, że zdejmiemy go z pleców lub ramienia i będziemy trzymać w ręku.

Komunikacyjny savoir-vivre może sprawiać problemy, ale jak zauważa Maciej Augustyniak z Fundacji Polska Bez Barier, podstawą jest uważność i empatia. „Nie można też być dla siebie zbyt surowym, nawet jeśli zrobimy coś źle. Z drugiej strony, niepełnosprawność też nie upoważnia do tego, aby zachowywać się niegrzecznie. Jeśli oferujący pomoc zostanie ofuknięty, to nie jest to dobre. Ktoś może mieć jednak gorszy dzień” – wyjaśnia. Jednocześnie radzi, by po prostu upewniać się, czy pomoc jest potrzebna. Zawsze, jeśli uznamy, że wypada pomóc, pytajmy czy pomóc, a następnie, jak to zrobić.

Kampania „Ustąp, czyli problemy różnych podróżnych” rozpoczęła się wraz z początkiem września i będzie nam towarzyszyła w pojazdach i na przystankach WTP przez najbliższe miesiące. W kolejnych odsłonach stołeczny ZTM będzie uczyć, jak pomagać współpasażerom z niepełnosprawnością ruchową, osobom niewidomym i kobietom w ciąży oraz bezpiecznie podróżować z dziećmi i wózkiem dziecięcym, dużym bagażem, zwierzętami i rowerem.

Czytaj również