Dzisiaj jest 28 Stycznia 2021, Czwartek, imieniny obchodzą:

Trasa do Hajnówki bardziej dostępna

Dodano: 12 stycznia 2021

Na linię Lewki – Hajnówka po 25 latach wracają pociągi pasażerskie. Mieszkańcy pięciu miejscowości zyskają dostęp do kolei, szybsze i wygodniejsze podróże, turyści – lepszy dojazd w rejon Puszczy Białowieskiej. Inwestycja za ponad 88 mln zł mln zrealizowana została przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

 

Efektem inwestycji są wygodniejsze i szybsze podróże z Hajnówki do Białegostoku. Pasażerowie od stycznia mogą podróżować pociągami w relacjach: Białystok – Bielsk Podlaski – Lewki –Hajnówka, Bielsk Podlaski – Lewki – Hajnówka. Czas przejazdu najszybszego pociągu Białystok – Hajnówka to 80 min, natomiast Bielsk Podlaski – Hajnówka to 31 min.

„Krajowy program Kolejowy pozwala na równomierny rozwój połączeń kolejowych w całej Polsce. Wykorzystujemy m.in. środki Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, by zwiększyć możliwości podróży i dostępność komunikacyjną mieszkańców województwa podlaskiego. Po 25 latach pociągiem będziemy podróżować na trasie Lewki – Hajnówka. Konsekwentnie budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną” – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Nowe połączenia to dostęp do kolei w pięciu lokalizacjach: Mikłaszach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej. Będą lepsze codzienne dojazdy do szkoły i pracy oraz łatwiejszy dojazd w atrakcyjny dla turystów rejon Puszczy Białowieskiej. Linia z Bielska Podlaskiego przez Lewki do Hajnówki usprawni również transport towarów do przejścia granicznego w Siemianówce.

Większy dostęp do kolei

„PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają dostęp do kolei równomiernie w całym kraju, w dużych miastach i małych miejscowościach. Na linii z Lewek do Hajnówki przywracamy możliwość podróży koleją po 25 latach. Wykorzystaliśmy efektywnie środki unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia” – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na trasie z Lewek do Hajnówki zbudowano nowy przystanek w Mikłaszach, a w Lewkach, Orlance, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej nieczynne dotąd przystanki zostały przebudowane i będą dostępne dla wszystkich podróżnych. Zainstalowano nowe wiaty, oznakowania i gabloty informacyjne, a także stojaki na rowery. Wszystkie perony są wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów, a dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się zbudowano pochylnie. Na całej długości 27- kilometrowej linii wymieniono tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa zwiększyła przebudowa 22 przejazdów kolejowo – drogowych.

Zmodernizowana została też stacja w Hajnówce – zbudowano 4 nowe, wygodne perony, przebudowany został układ torowy. W nowym miejscu przygotowano perony do obsługi pociągów przejeżdżających bezpośrednio z Bielska Podlaskiego. Nowe, komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i wyposażenie nastawni usprawnią przejazdy pociągów i bezpieczeństwo podróży.

Wartość inwestycji na linii kolejowej nr 52 z Bielska Podlaskiego do Hajnówki to ponad 88 mln zł netto. Modernizacja współfinansowana jest z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Czytaj również