Dzisiaj jest 16 Kwietnia 2024, Wtorek, imieniny obchodzą:

Trasa Lublin – Łuków bez barier

Dodano: 13 października 2020

Podróż koleją będzie bardziej atrakcyjna. Rozpoczęła się modernizacja odcinka Lubartów – Parczew na trasie z Lublina do Łukowa. Prace objęły m.in. przebudowę peronów, torów, 200-metrowego mostu nad rzeką Wieprz. Dostęp do kolei zwiększą dwa nowe przystanki. Inwestycja za 90 mln zł będzie współfinansowana z środków RPO woj. lubelskiego.

 

Między Lubartowem a Parczewem prace rozpoczęły się od demontażu linii. Zdjęto już ok. 12 km torów między Brzeźnicą Bychawską a Lubartowem. Wykonawca rozebrał perony na przystankach Tarło, Ciecierzyn, Brzeźnica Bychawska i Pałecznica, a w ich miejscu będą budowane nowe, wyższe, dogodniejsze dla podróżnych.

Prace widać na blisko dwustumetrowym moście nad rzeką Wieprz. Po demontażu toru, stalowa konstrukcja 5-przęsłowego obiektu zostanie odnowiona i wzmocniona. Przęsła kratownicowe będą zabezpieczone powłoką antykorozyjną. Przewidziano remont podpór i przebudowę przyczółków. Na odnowionym moście zostanie ułożony nowy tor. Pojadą składy towarowe o nacisku 221 kN/oś. Poza mostem prace objęły już 5 innych obiektów.

Na całym odcinku z Lubartowa do Parczewa oraz na stacji Parczew wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poprawi się stan 15 obiektów inżynieryjnych, w tym 9 mostów. Efektem będzie dostosowanie przepraw do większych obciążeń, co umożliwi przewóz cięższych ładunków.

Zmodernizowana zostanie stacja Parczew oraz przystanki: Gródek, Zabiele, Parczew Kolejowa. Dwa nowe przystanki w Laskach i Berejowie zwiększą dostęp do kolei. Perony będą oświetlone, wyposażone w wiaty i czytelne oznakowanie. Podobnie jak wszystkie nowe i modernizowane obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym umożliwią obsługę większej liczby składów. Dzięki przebudowie układu torowego pociągi pasażerskie przyspieszą na całym odcinku do 120 km/h, a pociągi towarowe do 80 km/h. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zapewni 13 zmodernizowanych przejazdów.

Przebudowa trasy z Lubartowa do Parczewa, to kolejny etap prac na linii z Lublina do Łukowa (linia kolejowa nr 30). W roku 2017 wykonano prace na odcinku Parczew - Łuków. Przeznaczono na nie prawie 100 mln zł netto. Dzięki inwestycji zmodernizowano 52 km linii. Prace objęły także perony w Parczewie i Radzyniu Podlaskim oraz obiekty inżynieryjne.

Wartość projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 30 na odcinku Lubartów - Parczew” to 89,9 mln zł netto. Projekt przewidziany jest do współfinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2014-2020. Zakończenie inwestycji planowane jest na drugie półrocze 2021 r.

Czytaj również