Dzisiaj jest 24 Kwietnia 2024, Środa, imieniny obchodzą:

Nowe autobusy bez barier w stolicy

Dodano: 27 lipca 2017

W siedzibie Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie przedstawiciele MZA oraz firm Solaris Bus & Coach S.A. oraz BZ WBK Leasing S.A. podpisali umowę na dostawę i leasing autobusów elektrycznych. Kontrakt o wartości ponad 30 mln złotych zakłada, że dziesięć Solarisów Urbino 12 electric najnowszej generacji wyjedzie na stołeczne ulice w pierwszym kwartale 2018 roku.

 

W zakończonym kilka tygodni temu postępowaniu przetargowym na dostawę 10 sztuk autobusów elektrycznych w formie leasingu, najlepszą ofertę przedstawiło konsorcjum firm Solaris Bus & Coach S.A. oraz BZ WBK Leasing S.A.

Dla warszawskiego przewoźnika kluczowym argumentem w wyborze dostawcy była nie tylko cena, ale innowacyjność produktu, jakość komponentów, liczba miejsc dla pasażerów, a także pojemność akumulatorów trakcyjnych.

– Stawiamy na elektromobilność. Sześć lat temu zakupiliśmy cztery autobusy hybrydowe, a dwa lata temu na Trakt Królewski wyjechały pierwsze pojazdy elektryczne. Dziś podpisaliśmy  kolejną umowę – na dostawę 10 elektryków, które wyjadą na Nowy Świat i Krakowskie Przedmieście już na początku przyszłego roku. Planujemy, że do roku 2020 po ulicach stolicy będzie już jeździło 160 pojazdów korzystających z tego źródła energii – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Zgodnie z umową wszystkie autobusy zostaną dostarczone do końca marca 2018 roku. Będą wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 208 kWh, które będzie można ładować na dwa sposoby: ładowarką zajezdniową typu plug-in o mocy od 40 do 120 kW lub za pomocą pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. Dzięki temu autobusy będą mogły wykonywać całodzienne zadania przewozowe.

– Do 2027 roku chcemy wprowadzić do ruchu 800 nowych autobusów (610 sztuk 18-metrowych oraz 190 sztuk 10 i 12-metrowych). Chcemy, żeby w dużej mierze były to autobusy nisko- i bezemisyjne, czyli hybrydowe, gazowe i elektryczne – dodaje Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych. – Jesteśmy prekursorem i jednym z liderów elektromobilności w Europie. Zamierzamy rozwijać komunikację elektryczną coraz bardziej”.

Zakupione Urbino electric to kolejnych 10 autobusów elektrycznych marki Solaris w taborze MZA. Pierwsze autobusy bateryjne na ulice Warszawy wyjechały w 2015 roku. Elektryczne 12-metrowe Solarisy w liczbie 10 sztuk kursują na linii nr 222 i oznaczają się bardzo wysoką sprawnością techniczną. Pozytywne doświadczenia z ich eksploatacji pozwoliły na dalszy rozwój e-mobilności w stołecznej komunikacji publicznej.

Czytaj również