Dzisiaj jest 29 Marca 2024, Piątek, imieniny obchodzą:

Lekcje, które mogą uratować życie

Dodano: 05 maja 2020

Rusza bezpłatna platforma edukacyjna on-line – „AKADEMIA STOP UDAROM”. To pierwsza taka platforma dla nauczycieli szkół podstawowych, która może pomóc w przekazaniu uczniom wiedzy na temat jednej z najczęstszych i groźnych chorób neurologicznych – udaru mózgu. Pod adresem http://stopudarom.pl/akademia/ znajdują się materiały edukacyjne oraz szczegółowy scenariusz lekcji, które każdy nauczyciel może pobrać i wykorzystać do przeprowadzenia zajęć z młodzieżą w swojej szkole.

 

Akademia jest częścią Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego na rzecz Profilaktyki Udarowej pt. „I Ty możesz zostać superbohaterem!”, nad którym honorowy patronat objęło Ministerstwo Zdrowia, Polskie Towarzystwo Neurologiczne oraz Polskie Towarzystwo Kardiologiczne. Instytucje te uznały wagę i znaczenie prozdrowotne programu, jakie może przynieść społeczeństwu jego powszechne zastosowanie.

Celem platformy edukacyjnej „AKADEMIA STOP UDAROM” jest budowanie świadomości młodych ludzi, a poprzez nich także pokolenia rodziców i dziadków, na temat medycznych i społecznych skutków udaru mózgu,  profilaktyki  choroby oraz właściwego postępowania w przypadku jej wystąpienia.

„Udar mózgu to powszechna choroba, która pojawia się niespodziewanie i dotyka ludzi w każdym wieku. Chyba każdy z nas zna kogoś lub słyszał o kimś, kto doznał udaru mózgu.  Nie wszyscy jednak znamy najczęstsze objawy tej choroby i zwykle nie wiemy, że należy błyskawicznie reagować w sytuacji ich wystąpienia. A wiedza ta jest bezcenna, gdyż rozpoznanie objawów udaru mózgu, niezwłoczne wezwanie pogotowia i przewiezienie chorego do szpitala z oddziałem udarowym mogą uratować życie i znacznie ograniczyć konsekwencje choroby” – mówi Sebastian Szyper, Prezes Stowarzyszenia Udarowcy-Liczy się wsparcie!, współinicjator Ogólnopolskiego Programu na Rzecz Profilaktyki Udarowej „I Ty możesz zostać superbohaterem!”.  „Dlatego motywem przewodnim lekcji, organizowanych w ramach „AKADEMII STOP UDAROM”, jest jak zostać superbohaterem, czyli uratować życie osobie, która doznała udaru mózgu. Podczas warsztatów uczniowie dowiadują się jakie funkcje mózgu zaburza udar, a także co może przyczynić się do wystąpienia choroby i jak jej zapobiegać” – dodaje.

Nauczyciele na platformie „AKADEMIA STOP UDAROM” znajdą pełen zestaw materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji. Jest tu scenariusz lekcji, materiały pomocnicze takie jak: prezentacja na temat udaru mózgu, film instruktażowy, pokazujący jak można przeprowadzić taką lekcję, krzyżówki czy quiz tematyczny. „AKADEMIA STOP UDAROM” to miejsce, w którym zostały zgromadzone podstawowe informacje na temat udaru mózgu, epidemiologii choroby, czynników ryzyka oraz wskazówki jak należy postępować w przypadku wystąpienia choroby. Materiały te zostały opracowane w konsultacji z ekspertami medycznymi, a nad ich poprawnością merytoryczną czuwali doświadczeni nauczyciele.

„AKADEMIA STOP UDAROM” została tak skonstruowana, aby każdy nauczyciel miał wygodny dostęp do gotowego scenariusza lekcji, który może modyfikować w zależności od swoich potrzeb i zaplanować zajęcia w dogodnym dla siebie terminie. Zawiera zestaw ćwiczeń i ciekawych danych, które można pobrać lub wydrukować. Łatwa nawigacja oraz przejrzysta konstrukcja platformy on-line sprawia, że nauczyciel szybko skompletuje cały materiał, potrzebny do przeprowadzanie zajęć” – ocenia Dorota Czerwonka, ekspert merytoryczny, pedagog i szkoleniowiec edukacyjny. „Uważam, że warsztat może idealnie wpisać się w godzinę wychowawczą czy lekcję biologii. To cenne zajęcia zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów i ich bliskich, bo udar mózgu może dotknąć każdego” – dodaje.

Udar mózgu jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci i pierwszą przyczyną trwałej niepełnosprawności w Polsce. W naszym kraju co roku na udar zapada blisko 80 tysięcy osób, a około 30 tysięcy z nich umiera. Dlatego platforma „AKADEMIA STOP UDAROM” powstała, by zajęcia na temat udaru mózgu mogły odbyć się w jak największej liczbie szkół i dotrzeć do jak najszerszego grona młodych odbiorców, którzy dowiedzą się, jak należy reagować w przypadku jego wystąpienia.

Czytaj również