Dzisiaj jest 23 Czerwca 2021, Środa, imieniny obchodzą:

Legendy PRL. Autosan i Jelcz

Dodano: 06 maja 2013

Autobusy produkowane w PRL-u – okresie świetności polskiej motoryzacji nie posiadały żadnych udogodnień dla osób z niepełnosprawnością, ale do dziś kiedy mkną ulicami małych i dużych aglomeracji miejskich budzą zainteresowanie i wywołują wspomnienia z dzieciństwa. Mają swój niepowtarzalny design, duszę, coś o czym godzinami potrafią opowiadać miłośnicy komunikacji miejskiej, kierowcy MPK z długoletnim stażem oraz pracownicy placówek muzealnych.

 

Jelcz 043

Potocznie nazywany Ogórkiem był produkowany na licencji czeskiego autobusu Skoda 706 RTO, w latach 1959-1986 przez firmę Jelcz w Jelczu.

Pierwsza próbna seria pojazdu została zmontowana pod koniec roku 1959. W 1960 r. linię produkcyjną zakładu opuściło 200 autobusów, które zasiliły tabory różnych firm transportowych w kraju.

Po stopniowej wymianie starych autobusów na nowe, niskopodłogowe, do dziś zachowała się niewielka ilość egzemplarzy tego modelu. Popularne Ogórki posiadają m.in. kluby miłośników komunikacji miejskiej w Warszawie i Poznaniu, kolekcjonerzy oraz nieliczne przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej.

Autosan H9-35

Ten autobus jest jednym z symboli, miłych wspomnień z okresu mojego dzieciństwa. W pierwszej połowie lat 80-tych XX wieku, kiedy tylko nieliczni byli szczęśliwymi posiadaczami Syren 105 i Fiatów 126P, użytkowane przez m.in. Miejski Zakład Komunikacji w Lesznie – Autosany były na owe czasy jednymi z najnowocześniejszych autobusów w Polsce.

Seryjnie pojazdy przeznaczone były do przewozu 70 pasażerów, z czego 24 na miejscach siedzących. Podobnie, jak w Jelczu 043 wejście do środka utrudniały strome schodki. Nie było opcji by na pokład autobusu mogła się dostać osoba na wózku.        

Autosan H9-35 był produkowany w latach 1975-1997 oraz w krótkiej serii w roku 2000 przez Sanocką Fabryką Autobusów.

Przed likwidacją województwa leszczyńskiego, we flocie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Lesznie jeździło około 60 H9-35.

Autobus widoczny na zdjęciu to jedyny zachowany egzemplarz, który jest eksploatowany podczas imprez organizowanych, m.in. przez miłośników komunikacji miejskiej w Lesznie.

Bartosz Szpurek

Czytaj również