Dzisiaj jest 18 Września 2019, Środa, imieniny obchodzą:

Jak wybrać zdrowego batonika?

Dodano: 03 września 2019

Ochota na zjedzenie czegoś słodkiego pojawia się często niespodziewanie i nierzadko zaspokajamy ją biorąc pierwszy napotkany na sklepowej półce produkt, na przykład batonika. Niestety, wybierając pochopnie, możemy trafić na wyrób ze złym składem, pełny cukru, niezdrowych ulepszaczy i konserwantów, które źle wpływają na nasze zdrowie. Na co zwrócić uwagę szukając naprawdę wartościowego batonika? Sprawdź!

 

Po pierwsze: krótki i czytelny skład

Kluczowym aspektem przy wyborze słodkiej przekąski jest zawartość etykiety produktu. Powinniśmy kierować się zasadą, która mówi, że „im krótszy skład ma produkt – tym jest lepszy”. Reguła ta wywodzi się z zyskującego obecnie popularność wśród świadomych konsumentów trendu „cleanlabel”, czyli wybierania wyrobów z krótką, przejrzystą i dobrą dla nas kompozycją składników. Decydując się na artykuły tego typu, dostarczamy sobie i najbliższym pożywienia pozbawionego zbędnych, szkodliwych dodatków.

Co zawierają w sobie popularne batoniki i jak wpływają na nasze zdrowie?

Batony najczęściej pełne są rafinowanego cukru, który źle wpływa na odporność, powoduje ubytki wapnia, prowadzi do otyłości i próchnicy. Jego obecność w organizmie „sztucznie”, zaledwie na chwilę, podnosi poziom insuliny i już nawet kilkanaście minut po spożyciu pojawia się ochota na kolejną przekąskę tego typu. Prowadzi to do budowania złych nawyków żywieniowych i wprowadza w błędne koło, w którym zjadamy co raz więcej takich słodkości. Dodatkowo warto wspomnieć,
że naukowcy udowodnili (badania Princeton University), iż cukier jest uzależniający.

Innym szkodliwym składnikiem popularnych batoników są tłuszcze utwardzane, których spożycie prowadzi do podnoszenia poziomu złego cholesterolu (LDL) i w konsekwencji rozwoju chorób układu krążenia – np. nadciśnienia czy cukrzycy.

Trzecią grupą złych dodatków są stabilizatory, sztuczne aromaty i konserwanty. Ich zawartość w żywności prowadzi do zakwaszenia organizmu, szkodzi w procesach przyswajania mikroelementów i zwiększa poziom toksyn w ciele. Składniki te najczęściej nie są dziełem przyrody – to sztucznie wytworzone w laboratoriach substancje chemiczne, które nie mają nic wspólnego z naturą.

Na jakie produkty warto się zdecydować?

Dobrze jest przyjąć rolę świadomego konsumenta, czyli postawić na batoniki stworzone z myślą o prostym, jakościowym i zdrowym składzie na bazie naturalnych składników, takich jak miód, płatki owsiane, wiórki kokosowe, ryż czy sezam. Idealnie jest, gdy produkty takie uzupełnione są o owoce (np. liofilizowane, które zachowują swoje wartości odżywcze) i naturalne słodziki i aromaty – m.in. propolis, cynamon czy ziarna kakaowca.

Wybieraj mądrze!

Decydując się na przekąskę w ciągu dnia, z powodzeniem można znaleźć kompromis między „zdrowa” i „smaczna”. Warto sprawdzić dobrą alternatywę dla popularnych produktów niekorzystnie wpływających na nasz organizm, by móc jeść i dawać najbliższym batoniki bez żadnych wyrzutów sumienia - i nawet z korzyścią dla zdrowia!

Czytaj również