Dzisiaj jest 28 Marca 2024, Czwartek, imieniny obchodzą:

Edukacyjna sala podań leków

Dodano: 18 stycznia 2018

W Narodowym Instytucie Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie otwarto edukacyjną salę podań leków, w której mali pacjenci będą mogli korzystać z materiałów poświęconych fascynującym faktom z historii odkryć medycznych. Innowacyjna przestrzeń w Instytucie powstała w ramach projektu „Nauka ratuje życie” zainicjowanego przez Roche Polska. Celem inicjatywy jest partnerstwo publiczno-prywatne na rzecz innowacji w edukacji najmłodszych pacjentów. Centrum Nauki Kopernik – partner projektu – przygotował warsztaty naukowe, od grudnia 2017 dostępne w ofercie Centrum. Twórcami unikalnej koncepcji wizualnej oraz materiałów edukacyjnych prezentowanych w sali w Warszawie są Wojciech Mikołuszko i Joanna Rzezak – para autorów znanych z doskonałych publikacji dla dzieci.

 

Źródło: www.newseria.pl

Pierwszy w Polsce projekt dotyczący edukacyjnych sal podań leków w szpitalach „Nauka ratuje życie”, w ramach którego powstała sala w Narodowym Instytucie Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie, składa się z trzech filarów: unikalnego programu edukacyjnego mającego na celu rozbudzić ciekawość nauki ze szczególnym naciskiem na wiedzę z obszaru medycyny; stworzenia pierwszych w Polsce innowacyjnych sal podań leków w szpitalach oraz współpracy z Centrum Nauki Kopernik, którego warsztaty zostaną udostępnione dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii.

Nauka ratuje życie – program edukacyjny

Unikalny program edukacyjny „Nauka ratuje życie” powstał, by rozbudzić w dzieciach ciekawość nauki oraz zaprezentować sylwetki polskich i zagranicznych naukowców, a także w przystępny i interesujący sposób przedstawić wiedzę naukową z obszaru medycyny. Koncepcję, zakres tematyczny i treści stworzył dobrze wszystkim znany duet złożony z Wojciecha Mikołuszko – popularyzatora nauki, dziennikarza, autora książek dla dzieci oraz ilustratorki, właścicielki charakterystycznej, uwielbianej przez dzieci kreski – Joanny Rzezak. W ramach programu „Nauka ratuje życie” zespół przygotował cztery interaktywne zeszyty naukowe przekazujące najważniejsze treści dotyczące witamin, szczepień czy przeciwciał monoklonalnych oraz angażujące dzieci w zabawy i ćwiczenia, by utrwalić wiedzę.

Nauka ratuje życie – edukacyjne sale podań leków

Drugi element programu to cztery innowacyjne, edukacyjne sale podań leków w szpitalach, dzięki którym najmłodsi pacjenci będą odbywali leczenie w warunkach zapewniających wygodę i bezpieczeństwo w czasie trwającego godzinę lub dłużej podawania leku, ale również – dzięki aranżacji sal i wykorzystaniu doskonałych materiałów edukacyjnych – otrzymają inspirację do twórczego myślenia, rozwijania zainteresowań i pasji. Sale podań leków, których koncepcję wypracował duet Mikołuszko-Rzezak,

to przestrzeń na oddziałach szpitalnych dedykowana dzieciom. Dzięki niej dzieci nie będą zmuszone do przyjmowania leków w pustej sali szpitalnej, czy na przypadkowym krzesełku. Każda z sal, oprócz niezbędnego sprzętu medycznego, zawiera autorską kolekcję materiałów edukacyjnych wybraną specjalnie przez Wojciecha Mikołuszko – książki, gry planszowe i filmy popularyzujące sylwetki kluczowych polskich i zagranicznych naukowców oraz wiedzę z obszaru medycyny. Ściany sal prezentują wyjątkowe, wielkoformatowe, inspirujące do nauki i pełne ciekawych wiadomości ilustracje. Do dyspozycji małych pacjentów będą też interaktywne zeszyty edukacyjne stworzone specjalne na potrzeby programu oraz materiały wypracowane wspólnie z Centrum Nauki Kopernik.

„Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji, jako jedna z najdłużej działających placówek zdrowia publicznego w dziedzinie reumatologii w Polsce, wyznacza standardy i od lat angażuje się w przedsięwzięcia mające na celu stworzenie pacjentom jak najlepszych warunków leczenia. Dzięki nowej sali podań leków, najmłodsi pacjenci będą mogli w przyjaznej atmosferze, mieć możliwość rozwijania swoich zainteresowań i zaspokojenia ciekawości świata oraz poszerzania wiedzy nawet w czasie prowadzonego leczenia. Cieszymy się, że powstała kolorowa i inspirująca przestrzeń, w której chociaż na chwile mały pacjent będzie mógł oderwać się od myśli o chorobie  mówi prof. nadz. dr hab. n. med. Brygida Kwiatkowska, p.o. Z-cy Dyrektora ds. Klinicznych, Narodowego Instytutu Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji im. prof. dr hab. med. Eleonory Reicher w Warszawie.

„Wyrażam wielkie zadowolenie, że w ramach programu „Nauka ratuje życie” Narodowy Instytut Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji w Warszawie zyskał nowy blask i stał się jeszcze bardziej przyjazny dzieciom. Jestem przekonany, że przekazane do dyspozycji interaktywne zeszyty edukacyjne stworzone specjalnie na potrzeby programu będą wywoływać uśmiechy na twarzach i umilą małym pacjentom pobyt w szpitalu, jak również pozwolą im łatwiej znieść trudy leczenia oraz rozłąkę z najbliższymi i domem” – napisał w liście do uczestników otwarcia Marszałek Województwa Mazowieckiego, Adam Struzik.

Nauka ratuje życie – współpraca z Centrum Nauki Kopernik

Kolejny filar programu „Nauka ratuje życie” to działania prowadzone wspólnie z Centrum Nauki Kopernik. W ofercie instytucji dostępne są interaktywne warsztaty naukowe propagujące wiedzę nt. witamin. Jednocześnie prowadzone są prace z udziałem Laboratorium biologicznego Centrum Nauki Kopernik nad wykorzystaniem innowacyjnych technologii przenoszących materiały edukacyjne Centrum do rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki interaktywnemu filmowi i aplikacji mali pacjenci i dzieci z całej Polski będą mogły korzystać z tych wyjątkowych treści edukacyjnych za pomocą tabletu, niezależnie od miejsca zamieszkania. Podczas otwarcia sali podań leków w Warszawie, zobaczyć można było na żywo pokazy naukowe prowadzone przez animatorów z Centrum Nauki Kopernik.

– Mamy okazję przenieść treści edukacyjne tworzone w laboratorium biologicznym do wirtualnej rzeczywistości i aplikacji edukacyjnych. Na początek wybraliśmy scenariusz zajęć związany z luminescencją – czyli zimnym świeceniem, które stało się motorem napędowym nauk biologicznych w XXI wieku.  Kolejnym zagadnieniem, nad którym pracujemy wspólnie, jest scenariusz dotyczący witamin. W naszym laboratorium pracujemy z uczestnikami zajęć metodą badawczą, mocno angażując ich w wykonywane doświadczenia – dzięki przeniesieniu części naszych pomysłów do wirtualnej rzeczywistości będziemy mieli okazję trafić do znacznie szerszego grona odbiorców, przenieść nasze laboratorium do wirtualnego świata, ale przede wszystkim pokazać ludziom, że nauka naprawdę ratuje życie – tłumaczy Stanisław Łoboziak, szef laboratorium biologicznego z Centrum Nauki Kopernik.

Nauka ratuje życie – długofalowa inicjatywa

W ramach pierwszego etapu projektu powstaną łącznie cztery sale na terenie polskich szpitali, przeznaczone dla pacjentów pediatrycznych oddziałów chorób reumatologicznych. W roku 2018 zróżnicowane działania edukacyjne obejmą kolejne oddziały szpitalne tak, by korzyści odniosła jak największa grupa pacjentów.  

Czytaj również