Bez barier na linii Poznań – Szczecin
Dodano: 06 lutego 2020
Podpisanie czterech umów, trzech na modernizację odcinka Wronki – Słonice oraz umowy na urządzenia i system sterowania oznacza dla podróżnych: wygodne perony, lepszy dostęp do kolei, krótsze i bezpieczniejsze podróże na linii Poznań – Szczecin. Przebudowa linii E59 Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mld zł jest jednym z największych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z Krajowego Programu Kolejowego. Projekt współfinansowany z UE instrumentu CEF Łącząc Europę ma znaczenie dla komunikacji kolejowej Europy, Polski oraz regionów.
„Projekt modernizacji linii kolejowej do Warszawy jest realizowany” – podkreśla wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc. „Dzięki temu czas podróży ze Szczecina do stolicy zostanie istotnie skrócony” – dodaje.
Prace na odcinku Słonice - Wronki to kolejny etap modernizacji ważnej trasy z Pomorza Zachodniego do Wielkopolski. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dziś podpisują umowy na odcinki: Dobiegniew – Słonice; Krzyż – Dobiegniew; Wronki – Krzyż oraz na instalację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej na odcinku Wronki – Słonice. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2022 r.
„Modernizacja na trasie Poznań – Szczecin, to wielkie przedsięwzięcie infrastrukturalne, ale jeszcze większa zmiana dla podróżujących. Komfort, bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu między stolicami województw to dobre informacje dla wszystkich. Liczę, że odcinek między Wronkami a Słonicami zostanie przebudowany sprawnie i w 2023 r., jako jeden z pierwszych pasażerów sprawdzę czas i komfort podróży” – powiedział Łukasz Mikołajczyk, wojewoda wielkopolski.
„Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin – Poznań są ważne w skali międzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac, codzienne podróże koleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się także warunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju zachodniopomorskich portów” ‒ powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach prac na odcinku Wronki – Słonice PLK zmodernizują 10 stacji i przystanków. Każda z nich będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji Dobiegniew w ramach budowy przejścia podziemnego zainstalowane zostaną windy, które ułatwią podróże osobom o ograniczonej możliwości poruszania. Zmodernizowane perony będą wyposażone w wiaty, ławki i tablice informacyjne oraz pochylnie ułatwiające dostęp do peronów.
Będzie szybciej i bezpieczniej
Na dwutorowej trasie od Wronek do Słonic zarządca infrastruktury zmodernizuje ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej. Na przebudowywanym odcinku zostanie podniesiony poziom bezpieczeństwa m.in. poprzez montaż dodatkowych zabezpieczeń na przejazdach. W ramach całego odcinka Wronki – Słonice PLK zmodernizują 29 przejazdów kolejowo-drogowych, między innymi w miejscowościach: Drawski Młyn, Podlesiec, Mierzęcin, Dobiegniew, Bierzwnik, Rębusz i Słonice. Przejazdy wyposażone zostaną w nowe rogatki, sygnalizacje świetlną i dźwiękową, a także zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Sprawnie i wygodnie koleją z Poznania do Szczecina
Na linii z Poznania do Szczecina już postępują prace na odcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Pasażerowie sukcesywnie zyskują wyższy komfort podróży na stacjach i przystankach. Nowoczesne perony są już dostępne m.in. w Poznaniu (Wola), Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Zmieniają się przystanki i stacje w Rokietnicy, Szamotułach, Reptowie, Stargardzie oraz Choszcznie.
Kolejne odcinki na trasie z województwa zachodniopomorskiego do Wielkopolski zyskują nowe tory sieć trakcyjną. Pociągi jeżdżą już nowym torem na ok. 30 km odcinku z Poznania do Kiekrza, Pęckowa do Wronek i z Rokietnicy do Szamotuł. Tory układane są na pozostałych szlakach, m.in. między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Na odcinkach objętych pracami utrzymany jest ruch pociągów po jednym torze. Takie rozwiązanie uwzględnione jest już w rozkładzie jazdy.
Kolej łączy regiony
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina z prędkością do 160 km/h. Skróci to czas przejazdu między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim. Nowoczesny system sterowania ruchem wraz z modernizacją przejazdów kolejowo‒drogowych zwiększy bezpieczeństwo, a nowe Lokalne Centra Sterownia w Poznaniu oraz Stargardzie zapewnią sprawny przejazd pociągów na całej trasie.
PLK realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” za ok. 4 mld zł z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Roboty na odcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie planowane są do końca 2020 r. Modernizacja między Wronkami a Słonicami potrwa do końca 2022 r.
PLK przeprowadziły już prace wyprzedzające między Słonicami i Szczecinem Dąbie. Prace trwały od czerwca 2017 do maja 2018 r. Za 140 mln zł wymieniono szyny, podkład i tłuczeń na odcinku blisko 100 km.
Czytaj również
- Kierowcy blokują Zieloną
- Karnety dla niepełnosprawnych
- Niepełnosprawni kibicują Unii
- Podniebne przestworza dla niepełnosprawnych
- Złoto dla Kucharczyk
- Niepełnosprawni grają w tenisa ziemnego
- Ekopracownia w szkole we Wschowie
- Magistrat w Łęczycy bez barier
- Nowoczesność w SP Nr 3 w Żorach
- Szkoła rodzenia ma nową siedzibę
- Rusza remont biblioteki w Głogowie
- Nowoczesne przedszkole w Sławie
- REKLAMA | ANS – Uczelnia bez barier
- Hala sportowa bez barier w Poznaniu
- Dom Ludowy dostępny dla wszystkich